keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Kaapista ulos, Ystäväni Herbalife.



 Noniin, tarkoituksena ei ole leikkiä mitään ravinto/"täs on mun sapuskat" -blogia.. Mutta musta tuntui että mä jotenkin pimitän tietoa. Mä en ole tästä hirveesti jaksanut avautua, koska kommentit on ollut kutakuinki "suo on kusetettu" "sä olet mukana pyramidihuijauksessa" "toi on epätoivosten kotiäitien viimeinen oljenkorsi laihdutuksessa, miksi sä niitä vedät?" "syötkö sitten jotain muutakin?" "mä syön mielummin oikeeta ravintoa" "yritätkö sä laihduttaa ateriankorvikkeilla" jne. 
  Ei, mä en yritä laihduttaa keinotekoisilla ateriankorvikkeilla. Ja nykypäivän ravintouutisoinnin tulvan jälkeen syvästi ihmettelen jos joku yrittää???! Mä itseasiassa en oikein fiilaa tota laihduttaa sanaa, se on niiiiin old school. Kiristetään millon mistäkin aineesta ja kroppa joutuu käyttämään omia varastojaan, eläen jatkuvassa ravinnepuutostilassa. Ja arvatkaa mitä siitä seuraa? No ei mitään hyvää, alentunut immuniteetti, väsymys, huono elämänlaatu ja henkiset ongelmat jotka pyörivät ruuan ympärillä. Jos toi kuulostaa houkuttelevalta niin tää teksti ei ole sulle. Jos sä haluat ratsastaa tän päivän syömistrendin aallon harjalla niin kuunteles tää.. Kyse on pyrkimyksestä terveyteen, jonka sivutuotteena on solakka, hyvinvoiva, jaksava ja TERVE kroppa ilman ylimääräisiä kiloja. Katsokaas kuomaseni, kun kyse ei ole pelkästään siitä kuinka vähän ateriassa on mitäkin (kalorit/rasvat/sokerit), vaan siitä kuinka paljon sä saat siitä ravintoaineita.. TSADAAA!

 Ja kuten joku hoksottimet omaava lähipiiristäni varmaankin tässä vaiheessa jo arvasikin, kyllä, mulla on vähän asiaa Herbalifesta. Mutta ensin keskitytään vähän muuhun.

Mä täs mietin, miten mä välttäisin kaikki väittelyt aiheesta, ku ei jaksais. Sovittaisko niin, että mä en painota tätä minään asiantuntija tekstinä. Vaan päätän nyt tässä vähän taas vaihteeksi pohdiskella ääneen. Sä sitten voit tehdä omat johtopäätökset ja jatkaa omaa elämääsi. Toivottavasti hieman terveellisimmin, mut toisaalta ihan sama mulle.
 Taustatietona mulla on ehkä muutama kurssi aiheesta, asiasta kiinnostunut mieli plus internet, sekä kolmen vuoden henkilökohtainen kokemus. Yhteiskunnan vaatimaa minkään näköistä tutkinnon todistavaa lappusta mulla ei ole kourassa.

Niin kuin olen jo aikaisemmin maininnut, mä olen päättänyt selvittää onnellisuuden salaisuudet juuria myöten ja terveys nyt sattuu näyttelemään aikas isoa roolia hommassa. Ei pääroolia tosin, ihme ja kumma, ainakaan niin kauan kun sitä ei ole vielä kertaakaan kunnolla menetetty. Se on jännä homma et kaikki vaikean sairauden läpikäyneet huokuvat elämän iloa pelkästään sitä että he ovat terveitä.. Mut ei me muut. Terveyttä ei siis osata arvostaa jokapäiväisesti ja sen laiminlyönti on meille maailman helpoin asia. Millon sä olet viimeksi muistanut täydestä sydämmestä olla kiitollinen siitä että olet terve? Toistaiseksi…

 Vaikka mä vakaasti uskon siihen että sun ajatuksilla ja henkisellä hyvinvoinnilla on iso vaikutus terveyteesi (eikä tää enään ole mikän uskon asia, jopa tiede on todistanut ajatuksien ja energian vaikutuksen solutasolla), niin kyllä mä hyvin vakaasti puolustan tätä ravinnonkin merkitystä koko hommassa. Joten keskitytään siihen nyt toistaiseksi.

 Näyttää siltä et ihmiset pikkuhiljaa alkaa tajuamaan proteiinin merkityksen, mitä tulee lihasten kasvatteluun. Ja jep, proteiinia tarpeeksi kropassa = vahvemmat lihakset = rasvaa palaa tehokkaamin = miinus liikaläski = astetta terveellisempi kroppa.. Khyl, siitä on hyvä aloittaa. Mutta se ei ole kaikki. Varmaan jotkut muistaa puheet biologian tunneilta.. Ravintoaineet tarvitsevat toisia ravintoaineita kulkeutukseen/imeytyäkseen, kuten myös proteiinit tarvitsevat muita ravintoaineita jotta niistä saadaan tarpeeksi hyötyä jokaisessa niiden tehtävässä. Mä en nyt muista kuka tarvii ketäki ja tässä varmaan näkyy sen mun tutkinnon puuttuminen. Mut eniveis, maalaisjärjellä voisi päätellä että loppupeleissä ravinnon täytyy olla mahdollisimman monipuolista. Eikö? Ei pelkästään kaloreiden, proteiinien ja hiilareiden laskemista. Noilla pärjää kyllä kropan tuloksia hakiessa väliaikaisesti, mutta mitä tulee kestävään terveyteen, ne ei riitä.

 Jengi hakee nopeita tuloksia ja unohtaa terveyden.. Siinä ajatusmaailmassa mennään mun mielestä päin metsiä ja se on surullista. Onnellisuuden neuvo "elä hetkessä" ei päde tässä, vaan mielestäni on syytä ajatella asioita vähän pidemmälle jos kyse on sun terveydestä. Nyt poistetaan pari vikakuvaa päästä: Hoikka kroppa ei välttämättä ole terve kroppa. Vähärasvainen ja lihaksikas kroppa ei välttämättä ole terve kroppa. Lääketiede EI ole terveyttä edistävä! Ensinnäkin se on helvetillinen bisnes jonka talous heikkenee terveysvalistuksen määrän kasvaessa.. Siitä voitte laskeskella yks plus ykkösiä… Kysymys kuuluu: haluatko sinä hoitaa nyt terveyttäsi, vai myöhemmin sairauttasi?

 Nyt mieti parii kysymystä:

Kun tölläät ittees nakkena peilistä, oletko tyytyväinen kropan kondikseen? (vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin ja sitä kautta terveyteen)
Onko ihollasi kaikki hyvin? Aknee? Näppylöitä? Psoriasis?
Kynnet vahvat, hiusten kunto?
Pääkipuja? Mahan kanssa ongelmia? Suolisto toimii?
Oletko liian laiha ja ravinteet tai mikään muukaan ei vaan imeydy?
Hyppiiks pöpöt suhun eli sairasteletko jatkuvasti? 
Selluliittiä?
Väsymystä, energiat vähissä koko ajan?

 Jos et ole tyytyväinen johonkin noista sun elämässä, (vaikka lääkäri en olekkaan), niin voisin heittää villin veikkauksen että sä saat liian vähän ravintoaineita, sekä liikaa sitten taas kaikkia kuona-aineita ja muuta paskaa mikä luonnollisesti ei vaan kuulu sun kroppaan. Ja sitäpaitsi toi lista vois jatkua vaikka kuinka pitkään.. Noi halusin mainita koska ihmiset joilla noissa on vikaa, luulee olevansa täysin terveitä ja et vaan nyt huonolla tuurilla sattuu olemaan pari tällästä pikku ongelmaa. Niiden kanssa vaan pitää oppii elämään..

Ei, mä olen pahoillani mutta se ei nyt ihan niin mene.. Sun kroppa ja kaikki solut työskentelee yötä päivää pitääkseen sut terveenä, reippaana ja hyvinvoivana, mutta sä teet siitä niille hyvin vaikeata hommaa, jos sä et anna niille kunnollisia rakennusaineta. Tyhjästä on paha nyhjästä, olet mitä syöt, tiilitaloa ei pysty rakentaa paperista, vaikka kuinka takoo jne. mitä näit nyt oli.. get it?

Mä katoin just yhen dokkarin missä läjä jengii kieltäytyi kemoterapiasta ja syöpälääkkeistä sairauden yllätettyä.. Ne vaihtoi ruokavalionsa monipuoliseen, ravintorikkaaseen kasvisravintoon (mitkä oli kasvatettu luonnollisin menetelmin) ja sillä tavalla kukisti kasvaimet……….. Se pistää miettimään.

Mimmit valittaa selluliitistä.. Mitä te luulette että se on? No kuona-aineita, lisäaineita, sokerii, geenimanipuloitua "ravintoa" jne.. Kaikkee mikä ei tule normaalisti luonnosta.. Sun kroppa ei osaa handlaa niitä, varsinkaan jos sä et anna sille kaikkia sen tarvitsemia oikeita ravintoaineita. Plus sä et osaa juoda vettä tarpeeksi. Sukuvika ja geeniperimä my ass.. Ainut mitä sä tässä asiassa sun vanhemmilta perit on ruokailutottumukset.

Kymmenen vuotta sitten sä et tarkalleen tienny mitä suustas alas pistät, joten ei voi paljoa syytellä.. Mut nyt sulla on kaikki maailman informaatio sun taskussa, joten luulis vähän selvittelevän.
Esim tossa on pikku artikkeli Coca Colasta.. http://www.whydontyoutrythis.com/2013/09/what-happens-to-our-body-after-drinking-coca-cola.html Tekeekö enään mieli? Oikeesti se on semi helppoa jättää suurin osa paskasta pois sun ruokavaliosta kunhan vain uhraat pienen hetken selvitelläksesi "ravintosi" koostumusta. Ja kun sä olet sen kerran tehnyt, niin sun ei tarvitse enään stressata asiasta, vaan sä tiedät paremmin, eli sä syöt paremmin.

 Mä voin jo mielessäni kuulla teiän ajatukset: "Mut kun se terveellisesti syöminen on niin kallista!" 
- Riippuu vähän miltä kantilta sitä kattoo.. Mun mielestä homma on eläke säästämistä parhaimmillaan. Varsinkin tässä taloudellisessa jamassa. Kun pidät ravintoaineet nyt kohillaan niin et tarvitse vanhana lääkäreitä ja lääkkeitä.. Säästyy pitkä penni! Mä tiedän et just nyt toi lause puris muualla maailmassa paremmin kuin suomessa, kiitos meidän ilmaisen sairaanhoidon.. Mut hei, mistä tiedät mikä tilanne sitten on kun teikäläinen alkaa rypistyy….

 Noni, tässä vaiheessa me varmasti yhdessä nyökkäillään ja suunnitellaan ravintorikkaampaa huomista sekä terveämpää tulevaisuutta.. Eli, ei kun vain mittailemaan joka päivä vähintään 400g marjoja ja vihanneksia, mieluiten seitsemässä eri värissä plus kuidut ja tuoreita yrttejäkin olisi ihan hyvä lisäillä sine sun tänne mahdollisimman monipuolisesti ja muista terveelliset rasvat.. Sitten selvität sun proteiinin tarpeen.. Ja alat syömään sen mukaan proteiinia.. Kyllä, se on tärkee lihasten ylläpitämisessä ja kasvussa, mutta se on myös paljon muuta. Se on tärkeä osa sun kehon jokaista solua. Se varastoituu sun lihaksiin ja elimiin ja sun keho käyttää sitä kudosten rakentamiseen ja korjaamiseen, samoin kuin entsyymien ja hormonien tuotantoon. Tämä tärkeä tyyppi myös mahdollistaa sen, että veresi voi kuljettaa happea kaikkialle sun kehoon. Et ei varmaan tarvi sen enempää perustella riittävän proteiinin tärkeyttä? Mielelläni vielä suosittelisin kiinnittämään huomiota sen alkuperään ja suosittelisin sellasia missä ei ole mukana paljon tyydyttyneitä rasvoja. Huom. Liha ei ole ainut proteiinin lähde!

Tässä pari suuntaa antavaa proteiininlähdettä kaloreineen: 
(Ainiin ja muistakaa että kaikki proteiini mitä sä kurkustasi alas pistät, ei imeydy ruuansulatuksessa suhun.. Riippuu vähän siitä kuinka paljon sulla on niitä kuona-aineita suoliston ympärillä.. En ala huutelee tarkkaa prosenttii paljon imeytyy, riippuu tyypistä… Mutta siis ei lähellekkään kaikki.) Suosittelisin vertailemaan kaloreita ja proteiinejä suhteessa..





Noni siitä vaan suunnittelemaan päivän ateriat ja muista toistaa tämä joka ikinen päivä niin pysyt terveenä! Kuulostaa helpolta ja yksinkeitaiselta.. Tai sitten ei. Mulle toi kuulostaa ruuan laskemisen pakkomielteeltä joka romuttaa mun henkistä terveyttä.. Varsinkin kun mä tiedän että en kykene/ehdi joka päivä miettimään ruokaa tossa mittakaavassa.

Ja mun on ikävä kyllä vielä paljastettava että mun huonot uutiset eivät lopu tähän. "Monipuolisella kotiruualla pärjää pitkälle"- lause kuulostaa mielestäni ihan romanttiselta ja se on saattanut pitää paikkaansa ku meiän mummot on ollu nuoria, mutta seuraava kuva todistannee miksi mä epäilen vahvasti sitä. Ja ottakaa huomioon noi vuosiluvut.. Mä en tiedä onko noi tehnyt tuoreempaa tutkimusta, ei ole ainakaan mun tielle osunut.. Veikkaan kyllä että luvut eivät ole ainakaan parantunut.. Päinvastoin, laskenut kuin lehmän häntä. Siinä lopussa on mainittu muutama syy miksi asiat näin ovat.. Mä en jaksa nyt edes mennä niihin lisäaineisiin millä mm. kasvien väriä parannetaan.. Ja kyllä, luomukasvatuksessakin on läjä sallittuja lisäaineita.. Kalorit on pysynyt samassa, eli vuosi vuodelta me popsitaan tyhjempää ravintoa. Meidän ravinnon tarpeen määrä ei laske, pikemminkin nousee mitä kiireellisemmäksi ja hektisemmäksi tää elämä muuttuu.



 Nämä kaikki edellä mainitut seikat huomioiden on varmaan semi helppo ymmärtää, miksi maailmassa on melkein kaksi miljardia ylipainoista ihmistä ja luku jatkaa nousemistaan.. Plus sitten ne normaalipainoiset jotka muuten vain sairastelee kokoajan… Oletko sinä yksi heistä? ..Maasentavaa ja surullistä, i know..

Tässä vaiheessa mun olis varmaankin syytä esitellä teille se uljas Herbalife. Vähän valaista miksi se on maailmassa nopeiten leviävä lisäravinto. 

Herbalifen tuotteet ovat peräisin oikeasta ravinnosta eli ruuasta. Niillä on omat pellot missä ne kasvattaa kunnollisesti ravintonsa lähteet, eikä niihin tarvitse tunkea ylimääräisiä aineita koska ne kiikutetaan suoraan tehtaalle missä ne muutetaan solutasolle imeytyväksi ravinnoksi. Tarkalleen en tietenkään prosessia tunne, mutta jos et muhun luota niin miten sitten olis suomen verottaja. Herbalife maksaa ihan sitä ruoka veroa.. Voit käydä Life kaupassa kyselemässä, maksaako muut ravintolisät.. Epäilen. Noh sitten siinä pääpurnukassa lukee terveellinen ateria kyljessä. Nyt seuraavassa tehtävässä voit sitten kierrellä kaupassa ja etsiä muita tuotteita missä lukee sana terveellinen kyljessä.. Vähissä on, sillä WHO valvoo, että terveellinen ei saa lukea, jos tuote sisältää yhdenkään epäterveellisen ainesosan. Terveellinen ateria siis lupaa, että annos sisältää kaikki täydelliseltä aterialta vatimat ravintoaineet. Ja mä lupaan, kiitos menestyksensä, Herbalife on todennäköisesti maailman tutkituin seos ja lääkefirmat varmaan kusis hunajaa jos siitä löytyis yksikin epäkohta. Se on meinaan heidän bisnekselleen aika hälyttävää kun kymmenet miljoonat ihmiset alkavat voimaan hyvin ja määrä kasvaa räjähdysmäisesti koko ajan. Jaaaa tuotehan on ollut markkinoilla yli 30vuotta.. Et on ollut aikaa tutkia. Koko tarinahan lähti siitä ku yhen tyypin mama delas laihdutuslääkkeisiin ja se tyyppi päätti löytää terveellisen vaihtoehdon kunnossa pysymiseen. Niinkuin kaikki maailmaa paremmaksi muuttavat ideat, tämäkin lähti epäkohdasta, jolle oli keksittävä ratkaisu.. Tällä hetkellä niillä on maailman parhaimmat terveystieteiliät tutkimassa mitä meidän kroppa tarvitsee, koko ajan yhä useampi ja useampi huippu urhilija tukeutuu ravinnossaan Herbalifeen (mm. FC Barcelona - futisjengi ) ja mä olen henkilökohtaisesti tavannut Herbaa 16 vuotta popsineen melkein 70 vuotiaan mamman joka on huippu kunnossa. Nämä faktat riittää mun vakuuttelemiseen. 

 Plus tulokset puhuvat puolestaan.. Mä tutustuin tähän hommaan kolme vuotta sitten. Äiti pakotti kuuntelemaan yhteen herbailtaan, kävi järkeen ja päätin kokeilla. Olin silloin kuntosalilla duunissa paasaamassa liikunnan tärkeydestä ja mulla oli sellanen kehonkoostumus mittari käytössä.. Hehkutin uutta ravintoani yhdelle miespuoliselle kaverilleni, joka nauro minut "hurahtaneen" ihan lyttyyn.. Minä en siitä masentunut vaan päätimme pistää pikku vedon pystyyn.. Sen kumman kehonkoostumus oli kuukauden loppuun mennessä muuttunut radikaalimmin voitti ja toinen joutui ostaa toiselle kympin joululahjan (aika paha). Sääntönä oli että mä vetelin herbaa normi ruuan ohella ja tää haastajani jatkoi samaan malliin kuin hän näki parhaaksi.. Eli normi ruualla.. Mä en muista et vetikö hän jotain palauttavia treenin jälkeen.. Mä treenasin sen ajan aikana yhteensä 4 kertaa.. 23 päivän päästä mun rasvat oli tippunut 4 prosenttiyksikköä ja oli tullut 3 kiloa lihasmassaa lisää.. Paino ei ollut paljon tippunut, mutta hyvä olo tuntui ja näkyi peilissä.  Voitin luonnollisesti. Tää taisi olla se käännekohta mun elämässä milloin mun vartalotyyppi muuttui löysästä soikio-omenasta maapähkinäksi. Plus mä en ole ollut kipeä kolmeen vuoteen * Mun tulokset eivät edes ole mitään verrattuina joihinkin keisseihin mitä olen päässyt tässä muutaman vuoden aikana todistamaan.. Mulla ei ollut mikään niin paha lähtökohta. Ainii, cell U lossien ansiosta mulla lähti jäätävät menkkakivut. Eli käytännössä sekin oli korjattavissa riittävällä raudalla, calsiumilla ja c-vitaminillä. Vaikka tuote ei moista lupaakkaan.. Ainut mitä Herbalife sulle lupaa on riittävä ravinnonsaanti. Se nyt vaan sattuu vaikuttamaan niin moneen sun elämän osa-alueeseen.

* Mun terveydestä oli tullut jotenkin liian itsestään selvyys ja jenkeissä en enään vetänyt niitä säännöllisesti.. Siten kun tulin takas, käytin vain mun loput herbat enkä tilannut lisää. Ajattelin että kyllä mä nyt terveelisellä normiruualla pärjään vähän aikaa. Kesällä sitten meinas flunssa iskee ja olin ihan ihmeissäni.. Loppukesästä mun ihanat vartalonmyötäset mekot alko näyttää ällöltä ja kaikki vähän kiristi. En ollut sinut nahoissani ja se vei mielialaa alaspäin. Arvatkaa pari kertaa oliko herbat takas kuvioissa ja vähän äkäseen? Nyt tilane on melkein takas normaalissa ja rakas kroppani alkaa olemaan taas ihana <3  

Syönkö normaalisti? Kyllä, nytkin picnicissä. Ulkona muutenkin aika paljon.. Rakastan ruokaa.. Tottakai yritän syödä mahdollisimman puhtaasti ja olen jättänyt lihaa vähemmälle.. Kokkaamisen opettelen sitten kun mulla on perhe.
Liikunko? Tietenkin.. Ihan vaan että pääkoppa pysyy järjissään. Kesäsin juoksen, talvisin joogaan, nyt oon käynyt pari kertaa salilla pumppaamassa persettä ihan pinnallisista syistä.
Herkuttelenko? JEP! Mul ei oo miestä ni yks plus yks = suklaa ja jäätelö.. Mutta mä en stressaa koska tiedän että mun lihakset on ja pysyy kiitos herban.. Ja pakkohan sitä on pitää kurvit kohillaan.. Mä ihannoin vähän pehmeempää, muodokkaampaa ja tervettä naisen kroppaa.. Sitäpaitsi se on jännä kuin kaikki mieliteot loppuu ku sun kroppa saa kaiken mitä se tarvitsee!

Mä tulen vetämään koko loppu elämäni herbaa ja oon niin kiitollinen että olen tajunnut tän homman jo tässä iässä. Voin hyvin, näytän hyvältä, ei oo selluliittiä ja energiaa riittää. Muo ei ahdista vanheta koska toistaiseksi olen muuttunut vain paremmaksi vuosi vuodelta.. Ainiin, mainitsinko että ne maistuu aika helvetin hyviltä? En tiedä miten se on mahdollista, mutta en valita. Sitäpaitsi ne on aterialta edullisempia kuin normi ruoka.

 Nyt mä olen tullut tän asian kanssa ulos kaapista ja kertonut salaisuuteni. Ehkä te pidättä muo outolintuna, mutta suomalaiset tulee kaikessa vähän jäljessä sekä kaikkea aina epäillen.. Niin tässäkin. Mun kanssa on vihressä hurmiossa mukana jo kymmenet miljoonat ihmiset ja ei tarvitse ku mennä instagramiin selailemaan #herbalife  tai #herbalife24 niin tajuu vähän tätä juttua.. Jos mulla ei olis mun projektia, alkaisin tekemään tätä kunnolla työkseni. (ja joo ei ole mikään huijaus, olen kyllä ehtinyt tutustuu ansaintamalliin ja idiootimpaa on panostaa koko elämänsä tuntityöhön.. Mut en jaksa tässä sitä avaa) Mikä olis parempaa, kuin auttaa ihmisiä voimaan paremmin ja olemaan terveitä. Jenkkilässä pompsahtelee Herbalife 24 (eli niitten urheilusarjan) Personal treinereitä ku sieniä sateella. Joku kaunis päivä meiänkin treinerit tajuu.. Ja siis niitä on jo.

Maailma muuttuu ystäväiseni, niin tässäkin asiassa.

 Ainii ja aina kysytää miks niitä ei sitten myydä kaupassa.. Siksi koska tarvitset hyvinvointi ohjaajan alkuun.. Jos esim. sun kropassa on paljon kuona-aineita ja se saa kunnon ravintoa, voi tulla aluksi jonku näköisiä puhdistusoireita.. ym.. ja yksin voisit tulkita väärin. Lämpimästi suosittelisin etsimään käsiisi lähimmän Herbalife hyvinvointiohjaajan eli vaikka mut.

 Tulipahan avauduttuu.. huhhuh :D Mä toivoin et mun ei tarvii enää ikinä perustella tätä kenellekkään kaverille :D Jos joku haluaa että mä autan homman kanssa alkuun niin tunnen hyvii tyyppei herbalta ja voin itsekkin avaa vähän tätä hommaa.. Olit siten tuttu tai tuntematon ni rohkeasti viestii mulle, en pure. Välimatka ei haittaa ja voi opettaa suo itse tilaamaan myös, silloin niitä saa vähintään 25 prosenttia edullisimmin ;) 

jenni.m.sinkkonen@gmail.com
0401299664
tai sitten koodii naamakirjassa: Jenni Lifeline

Loppupa tää tylysti mut en jaksa enää.. 

Terveellisempää tulevaisuutta kaikille
Jepa 

p.s tää ei ole sit todellakaan mikään herban virallinen teksti, vain omaa pohdintaa. Ja nyt te tutkijat jotka menette googleen tän aiheen tiimoilta niin ette todennäköisesti löydä sieltä mitään mitä mä en ole nähnyt. Säästytte siis linkittelyltä. Ja jos tulee vastaan jotain negatiivista niin tutkikaas sitten myös mihin ne jutut on päättynyt ja kuka ne on pistänyt liikkeelle.. Jos kyseessä on lääkefirma ni miettikääpä niitten motiivei :D




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti